Julkaistu 
Lege Pajari-Kosonen

Ihmelaji

Spinning, FitRanX,  bodybalance, bodyjam, cardio, crosstraining, core pulse, hiit the ground, power step, hiit the bike....
Kyllä maailmassa liikuntalajeja riittää – joten ainakaan niiden vähyys ei voi olla syy, mikäli jouluähkyn jälkeinen, uudenvuodenyönä hätäpäissään tehty lupaus liikunnan lisäämisestä ei vielä ole toteutunut...
Ihmiskunnan edesottamuksia pohtiessa tulee kuitenkin mieleen, kuinka monta kertaa ”pyörä on keksitty uudelleen”. Eli kaiken maailman vouhotusten jälkeen on palattu vanhaan ja hyväksi havaittuun. Juuri tällaista lajia haluan nyt hehkuttaa.
 Helsingin Sanomat uutisoi viikko sitten, että kyseisen lajin hyödyistä ”saatiin taas lisänäyttöä”:  Joulun alla ilmestynyt tutkimus havaitsi, että ylipäätään liikunta voi alentaa korkeaa verenpainetta yhtä tehokkaasti kuin lääkkeet. Tieto on tervetullut, sillä puoli miljoonaa suomalaista syö verenpainelääkkeitä, mutta vain alle puolet saa toivotun tehon.
Lajin arvostus on noussut, muun muassa brittiläinen, laajalti tunnettu urheilulääketieteen lehti omisti sille kokonaisen teemanumeron. Lajia hehkutettiin parhaaksi paitsi terveyden myös planeettamme kannalta.
Tämän ihmelajin on todettu myös muun muassa vähentävän muistisairauden ja aivohalvauksen vaaraa, kohentavan unta, edistävän luovuutta ja lisäävän jaksamista. Niin ikään lajia harrastamalla voi vähentää vaaraa sairastua kakkostyypin diabetekseen ja moniin syöpiin –   ja vaikka sairaus iskee, laji auttaa hoidossa, koska kipu vähenee ja toimintakyky paranee. Lajin on todettu myös ehkäisevän masennusta ja tukevan sen hoitoa. Lajista on hyötyä aivoille, ja moni on huomannut jopa keksineensä ratkaisuja pulmiin sitä harrastaessaan.
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, mutta pakko vielä kertoa omakohtainenkin kokemus: Olen kärsinyt muutamia vuosia välillä sietämättömistä polvi- ja lonkkasäryistä, jotka ainakin polvissa aiheuttaa nivelrikko. Jossain vaiheessa kaikenlainen liikkuminen oli kipujen vuoksi lähes mahdotonta – lempilajista hölkkäämisestä piti luopua jo ajat sitten –  ja pahimmillaan järkyttävä kipu herätti useita kertoja yöllä. Särkylääkkeistä ei juuri ollut apua.
Noin vuosi sitten päätin, ettei kipu voi hallita elämää ja raahauduin kuntosalille, ja viime syksynä aloitin tämän itselle melko uuden lajin säännöllisemmän harrastamisen.
Nyt, kun takana on muutama kuukausi ja useita kilometrejä, voin kertoa, että kivut ovat lähes poissa!
Kaikessa yksinkertaisuudessaan laji perustuu siihen, että mennään ulos ja ryhdytään laittamaan jalkaa jalan eteen. Reipasta etenemistä voi vielä tehostaa ottamalla molempiin käsiin sauvat.
Suosittelen lämpimästi kävelyä.

Kommentoi

Hae sivuilta